01.01.2014

Af Inge Schjødt

David Schnell er aktuel på udstillingsplakaten hos Galerie EIGEN + ART i Berlin. Jeg besøgte galleriet i august, og fik et invitationskort og kataloget FENSTER fra Schnells nylige soloudstilling på MKM Museum Küppersmühle für Moderne Kunst, Duisburg med hjem.

Her åbenbarer sig en verden, hvor man på kalejdoskopisk vis kan associere til Merete Barkers strukturer, Anette Harboe Flensburgs lysvirkninger, Marianne Grønnows computerlignende mønstre, Lars Tygesens farvestrøg og -sammensætninger, Louise Langgards arkitekturrum og strengheden i arkitekten og tegneren Filip Andreas Juhls konsekvent skraverede streger. Listen kan forlænges med Jes Fomsgaards labyrintiske overviews og sågar Per Kirkebys rytmiske strøg. Men David Schnell er naturligvis helt sin egen med et ganske uforligneligt, stringent og storladent udtryk.

David Schnells bymotiver har rennaissancens orden. Her er gader og stræder, vertikale vinduesnicher i fortættede strøg. De fleste af billederne er underlagt centralperspektivets strenge hierarki, hvori kunstneren med retvendte felter ind imellem bryder og forbinder motiv og billedflade, så illusionen opretholdes. Landskaberne omtales i kataloget FENSTER som skabt med inspiration fra computerspiluniverser, og heri genkender jeg David Schnells synsvinkler, som set fra en drone eller en bjergtop med storslået udsigt over den flade Po-slette. Landskaberne er klar til conquest.

David Schnell, født 1971, er uddannet fra Hochschule für Grafik und Buchkunst i Leipzig 2002, har en række internationale udstillinger bag sig, bl.a. i New York, London, Los Angeles, Mexico City, Miami, Madrid, Haag, Vilnius, Innsbruck, Prag, Sao Paulo, Bejing, Berlin, Dresden m.m. og han er heller ikke ukendt i DK. På Arken kan man købe et litografi til en pæn firecifret venskabspris, og på cv’et omtales KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg for 2011 og det københavnerbaserede galleri Nicolai Wallner i 2003. Han har altså været her i DK. Men han skal bestemt være velkommen igen – Gerne et sted med højt til loftet og vide rammer.

Et lille hjertesuk til slut: Det er synd og skam at trykke de storslåede værker på tværs i et katalog – eller også er det et optisk trick, som skal få dem til at fremstå af mere, end de reelt kan bære. Det må vise sig, når jeg en dag finder en mulighed for at opleve David Schnells kunst 1:1. Det ser jeg frem til.